Rocío Sanz

Escrito por Eliana Monteiro da Silva - dezembro/2018

Rocío Sanz (1934-1993)

Biografia

        Rocío Sanz nasceu em San José, Costa Rica, em 28 de janeiro de 1934 (O ano de nascimento dado no The Norton/Grove Dictionary é 1933). Estudou no Colégio Superior de Señoritas até 1951, ingressando um pouco antes (entre 1950 e 51) no Conservatório de Música de la Universidad de Costa Rica. Em 1952 mudou-se para a Califórnia (EUA) a fim de estudar piano e composição no Los Angeles City College. Em 1953 fixou-se na Cidade do México, onde prosseguiu os estudos no Conservatório Nacional de Música. Teve aulas com os compositores Carlos Jiménez Mabarak, Rodolfo Halffter e Blas Galindo.

        Beneficiada por uma bolsa de estudos em 1965, estudou composição por dois anos no Conservatório Tchaikovsky de Moscou.  De volta ao México, participou de cursos de música eletroacústica no Conservatório Nacional de Música de México. Lecionou na Academia de la Danza Mexicana e na Escuela de Arte Dramático del Instituto Nacional de Bellas Artes. Integrou o corpo docente do Centro Universitário de Teatro entre os anos 1972 a 80.

        Foi Coordenadora de Projetos Especiais do Ballet Folclórico de México, bem como compositora residente do Teatro de la Universidad Veracruzana de Xalapa. Entre outras atividades, compôs música para ballet, filmes de curta-metragem e teatro. Atuou também na Radio UNAM, como chefe da discoteca, redatora de notas bibliográficas e produtora de programas. Um destes programas, “El rincón de los niños”, foi encampado pela radio Educación.

        Rocío é autora de uma vasta produção literária, que inclui contos, obras de teatro e canções para crianças. Foi assessora do Departamento de Literatura Infantil da Dirección General de Publicaciones de la Secretaría de Educación Pública. Vários de seus contos serviram de inspiração para ciclos de canções acompanhadas ao piano. Em 1971 recebeu do Ministério de Cultura, Juventud y Deportes da Costa Rica o Prêmio del Sesquicentenario de la Independencia Centroamericana pela Cantata de la Independencia para barítonos, coros e banda sinfônica. O texto utilizado era de autoria de Carlos Luiz Sáenz.

        Além de peças para filmes como La Sunamita e ballets como El Forastero, Rocío compôs para diferentes formações instrumentais, de câmara, coros e orquestras. Algumas destas obras foram editadas pela Sociedad de Autores de México. Em 1976 recebeu o 1º prêmio na competição de música coral do Teatro Nacional de Costa Rica por Sucedió em Belén, cinco villancicos com textos da Sor Juana Inés de la Cruz.

        Rocío foi co-fundadora do grupo Nueva Música e integrou a Liga de Compositores de México. Em entrevista a periódico no México, definiu seu estilo como tradicional, pessoal e um pouco harmônica. Gostava de colocar as técnicas e estilos a serviço de uma expressão própria.

O The Norton/Grove Dictionary destaca, entre suas obras, a suíte para orquestra de cordas Hilos e as Canciones de la muerte para soprano, ambas apresentadas no Congresso Mexicano de Compositoras em 1993, ano de seu falecimento.

        Suas obras foram doadas por seu marido José Luis Franco ao Archivo Histórico Musical de la Universidad de Costa Rica.

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Para conhecer sua obra

Rocío Sanz (1934-1993)

Biography

        Rocío Sanz was born in San José, Costa Rica, on January 28, 1934. She studied in the Superior College of Señoritas until 1951, moving a little earlier (between 1950 and 51) to the School of Music of the University of Costa Rica. In 1952 she went to California (USA) to study Piano and Composition at the Los Angeles City College. In 1953 the composer settled in Mexico City, where she continued her studies at the National Conservatory of Music. She had classes with the composers Carlos Jiménez Mabarak, Rodolfo Halffter and Blas Galindo.

        Benefited by a scholarship in 1965, Rocío studied Composition for two years at the Tchaikovsky Conservatory in Moscow. Back in Mexico, she participated in courses of Electroacoustic Music at the National Conservatory of Music of Mexico. She taught at the Mexican Dance Academy and at the School of Dramatic Arts at the National Institute of Fine Arts. She joined the faculty of the University Theater Center from 1972 to 1980.

        Rocío Sanz was Coordinator of Special Projects of the Folkloric Ballet of Mexico, as well as resident composer in the Teatro de la Universidad Veracruzana de Xalapa. Among other activities, she composed music for ballet, short films and theater. She also worked at Radio UNAM, as the head of the discotheque, editor of bibliographical notes and producer of programs. One of these programs, "El rincón de los niños", became hosted by Radio Educación.

        Rocío is the author of a vast literary production, which includes short stories, plays and songs for children. She was an advisor to the Department of Children's Literature of the General Directorate of Publications of the Ministry of Public Education. Several of her short stories served as inspiration for song cycles accompanied by piano. In 1971 she received from the Ministry of Culture, Youth and Sports of Costa Rica, the Sesquicentennial Prize of the Central American Independence for the Cantata de la Independencia for baritones, choirs and symphonic band. The text used was written by Carlos Luiz Sáenz.

        Besides pieces for films like La Sunamita and ballets like El Forastero, Rocío composed for different instrumental formations, chamber, choirs and orchestras. Some of these works were published by the Society of Authors of Mexico. In 1976 she received the 1st Prize in the Choir Music Competition of the National Theater of Costa Rica by Sucedió in Belén, five carols with texts by Sor Juana Inés de la Cruz.

        Rocío was co-founder of the group Nueva Música and integrated the League of Composers of Mexico. In a newspaper interview in Mexico, she defined her style as traditional, personal and somewhat harmonic. She liked to put the techniques and styles at the service of an expression of her own.

        The Norton / Grove Dictionary highlights, among her works, the suite for string orchestra Hilos and Canciones de la muerte for soprano, both presented at the Mexican Congress of Women Composers in 1993, the year of her death.

        Rocío’s works were donated by her husband José Luis Franco to the Historical Historical Archive of the University of Costa Rica.

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To know her work

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