Rena Kyriakou

Escrito por Ligia Monteiro - outubro/2018

Rena Kyriakou (1917-1994)

Biografia

        Rena Kyriakou é natural de Heraklion, Creta. Nasceu em 25 de fevereiro de 1917, filha de Dimitrios Kyriakou e de Kakia Archaniotaki. Criança prodígio, teve seu talento incentivado no ambiente culto em que cresceu. Chegou a ser internacionalmente aclamada pianista, além de atuar como compositora e pedagoga. Foi membro do Sindicato dos Compositores Gregos.

        Aos seis anos de idade fez sua primeira audição pública, no Parnassos Concert Hall, apresentando composições próprias. As Quinze Peças Infantis (Δεκαπέντε παιδικά κομμάτια), de claro estilo romântico, foram bem-recebidas por importantes músicos de seu país. Em vista do sucesso alcançado, seus pais levaram-na para Paris para confirmar sua capacidade musical e intelectual. Mais uma vez, Rena recebeu elogios e incentivos para seguir carreira.

        Teve suas primeiras aulas de piano com Hilda Müller-Pernitza, Anghelos Kesisoglou e Paul Wittgenstein. Complementou os estudos com Richard Stöhr e Paul Weingarten (teoria e harmonia). Em Paris, Isidor Philipp, Gabriel Pierné e Nadia Boulanger prepararam-na para o vestibular do Conservatório Nacional Superior de Música e Dança de Paris. Em setembro de 1930, entre 124 candidatos, Rena ingressou na aula de piano de Isidor Philipp e de harmonia de Jean Gallon, no principal conservatório da França. 

        Já no ano seguinte Rena teve as obras Kloster, op. 1 / Α.Κ.Σ.Ρ.Κ. 35 e Burlesque op. 1 / Α.Κ.Σ.Ρ.Κ. 36 apresentadas nos recitais da Société Nationale de Musique de Paris, com ótima acolhida. Em 1933 teve a indicação dos professores de composição Henri Büsser e Jean Gallon para o 1934 Prix de Rome, ao que sua mecenas Elena Venizelou não permitiu.

        Formou-se no CNSMDP vencendo o Premier Prix de Piano, o que lhe abriu as portas para as mais renomadas salas de concerto da Europa e da América. Em seus concertos inseria composições próprias entre os de Chopin e Liszt, quando não as apresentava como extras. Assinou contrato para uma turnê mundial com o Office Théâtral Européen. Como é comum a muitas compositoras, sua carreira de concertista acabou se sobrepondo à da criação. 

        Além dos recitais e gravações solo, Rena atuou com vários grupos e orquestras mundialmente famosas. Gravou obras completas de compositores como Félix Mendelssohn e Chabrier. Por estes registros recebeu títulos como Dame of the British Empire e Chevalier de France, L’Ordre des Arts et des Lettres.

        Em 1943 estreou seu Concerto para Piano e Orquestra op. 18 / Α.Κ.Σ.Ρ.Κ. 74, primeiro do gênero de uma compositora grega, sob regência do maestro Theodoros Vavayannis à frente da Orquestra Estadual de Atenas. Não obstante, suas composições não alcançaram sucesso em seu país por não se enquadrarem na estética nacionalista vigente. 

        Obras como Tango, Α.Κ.Σ.Ρ.Κ. 28 e Burlesque op. 9 / Α.Κ.Σ.Ρ.Κ. 54 foram publicadas por Durand, Paris, enquanto Perpetuum Mobile, op. 15 / Α.Κ.Σ.Ρ.Κ. 70, foi publicado por Carl Fischer, New York.

        A partir de 1950, atuou regularmente como membro do júri em grandes competições de piano, como a competição anual do CNSMDP, o Concours International d'Exécution Musicale de Génève e o Montreal International Piano Competition. 

        Rena Kyriakou faleceu de câncer em Moschato, Atenas, em agosto de 1994.

Mais informações

 

Para conhecer sua obra

Rena Kyriakou (1917-1994)

Biography

        Rena Kyriakou is a native of Heraklion, Crete. She was born on February 25, 1917, daughter of Dimitrios Kyriakou and Kakia Archaniotaki. Child prodigy, had her talent encouraged in the erudite environment in which she grew up. She became an internationally acclaimed pianist, while performing as a composer and pedagogue. She was a member of the Greek Composers Guild.

        At the age of six Rena made her first public recital at the Parnassos Concert Hall, presenting compositions of her own. The Fifteen Children's Pieces (Δεκαπέντε παιδικά κομμάτια), of evident romantic style, were well received by important musicians of her country. In view of the success achieved, her parents took her to Paris to confirm her musical and intellectual capacity. Once again, Rena received praise and encouragement to pursue a career.

        The composer had her first piano lessons with Hilda Müller-Pernitza, Anghelos Kesisoglou and Paul Wittgenstein. She complemented the studies with Richard Stöhr and Paul Weingarten (theory and harmony). In Paris, Isidor Philipp, Gabriel Pierné and Nadia Boulanger prepared the girl for the vestibular of the National Superior Conservatory of Music and Dance of Paris. In September 1930, out of 124 candidates, Rena entered Isidor Philipp's piano lessons and Jean Gallon's harmony classes at the main conservatory of France.

        Already in the following year Rena had the works Kloster, op. 1 / Α.Κ.Σ.Ρ.Κ. 35 and Burlesque op. 1 / Α.Κ.Σ.Ρ.Κ. 36 presented in the recitals of the Société Nationale de Musique de Paris, with great welcome. In 1933 she had the appointment of composition teachers Henri Büsser and Jean Gallon for the 1934 Prix de Rome, to which her patron Elena Venizelou did not allow.

        She graduated from CNSMDP winning the Piano Prix Prix, which opened the door to the most renowned concert halls in Europe and America. In her concerts she inserted her own compositions between those of Chopin and Liszt, when she did not present them as extras. Signed a contract for a world tour with Office Théâtral Européen. As is common to many composers, her concert career has superimposed on that of creation.

        In addition to recitals and solo recordings, Rena has performed with several world-famous groups and orchestras. She has recorded complete works by composers like Felix Mendelssohn and Chabrier. For these records she received titles such as Dame of the British Empire and Chevalier de France, L'Ordre des Arts et des Lettres.

        In 1943 Rena premiered her Concerto for Piano and Orchestra op. 18 / Α.Κ.Σ.Ρ.Κ. 74, first of the genre of a Greek composer, under the regency of the conductor Theodoros Vavayannis and with the State Orchestra of Athens. Nonetheless, her compositions were not successful in her country because they did not fit into the current nationalist aesthetic.

        Works such as Tango / Α.Κ.Σ.Ρ.Κ. 28 and Burlesque op. 9 / Α.Κ.Σ.Ρ.Κ. 54 were published by Durand, Paris, while Perpetuum Mobile, op. 15 / Α.Κ.Σ.Ρ.Κ. 70, was published by Carl Fischer, New York.

        Since 1950, the composer has regularly performed as a member of the jury in major piano competitions, such as the CNSMDP annual competition, the Concours International d'Exécution Musicale de Génève and the Montreal International Piano Competition.

        Rena Kyriakou died of cancer in Moschato, Athens, in August 1994.

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