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Lili Boulanger

Escrito por Eliana Monteiro da Silva - março/2016

Lili Boulanger (1893-1918)

Biografia

        Marie-Juliette Olga Boulanger, conhecida do público como Lili Boulanger, nasceu em Paris, França, em 21 de agosto de 1893. Terceira geração de uma família de músicos – seu avô, pai e irmã Nadia foram professores no Conservatório Nacional de Paris - a compositora começou a mostrar sua habilidade musical antes dos seis anos, sendo conduzida neste campo por Nadia.

        Vítima de uma broncopneumonia adquirida em 1895, teve a saúde fragilizada por toda a vida. Isto limitou seu acesso aos estudos regulares, o que não a impediu de completar o curso do Conservatório em apenas três anos. Em 1909 decide competir pelo Prix de Rome em composição, conquistado pelo pai, Ernst, em 1835. Passa a ter aulas de harmonia e contraponto com Georges Caussade, até ingressar no Conservatório de Paris em 1912. Neste estabelecimento foi aluna de composição de Paul Vidal.

        Lili  foi a primeira mulher a conquistar o Prix de Rome em 1913, com a cantata Paul et Hélène. A polêmica causada por tal fato, além da tenra idade da compositora, atraiu para si fama e publicidade. Foi-lhe oferecido um contrato com a editora Ricordi, estendendo sua estadia por quase um ano na Vila Medici, em Roma.

        O advento da Segunda Guerra Mundial, em 1914, interrompeu as pesquisas de Lili na Itália, embora não interrompesse suas atividades como compositora, regente e intérprete. Entrementes, fundou e organizou o Comitê Franco-americano do Conservatório Nacional, voltado à ajudar músicos em serviço militar e seus familiares durante a guerra.

        Em 1916 voltaria a Roma por um breve período, mas sua saúde comprometida levou-a a ser submetida a uma grave cirurgia. Serena e católica fervorosa, trabalhou até os últimos dias de sua curta vida, encerrada em 15 de maio de 1918. Sua última composição, Pie Jésu, foi ditada nota a nota para sua irmã Nadia Boulanger.

 

Composições

        Apesar da morte precoce, Lili Boulanger compôs mais de 50 obras, algumas de grandes dimensões. Por sua fé incessante na religião católica, várias de suas composições são para coro sacro. Nelas, o contraponto é ricamente elaborado e o vigor expressivo denotam a firmeza de personalidade e caráter da autora, a despeito de sua condição física débil. Dignas de nota são as composições sobre salmos, como Du fond de l’abime (Salmo CXXX),

        A canção é outra vertente explorada pela musicista, apreciadora dos versos de Maurice Maeterlinck e Francis Jammes. Do primeiro é o texto usado pela mesma na ópera La princesse Maleine, composta (mas inacabada) por encomenda da Ricordi. A trajetória trágica da heroína Maleine parece tê-la inspirado pela própria identificação com a personagem de Maeterlink.

        A influência de conterrâneos como Gabriel Fauré, Maurice Ravel e Claude Debussy pode ser particularmente sentida nas peças para piano de Lili. Intervalos de quarta, uso de melodias modais e notas pedais criam ambientes e sugerem imagens de cenas ao ar livre (característica marcante do estilo impressionista) em suas peças. D’un jardin clair; D’un vieux jardin e Cortège remetem-se aos jardins coloridos das composições de Fauré, em Suite Dolly, Ravel, em Ma mère L’Oye, e Debussy, em Petite Suite.

        Não obstante, todas conservam a linguagem intimista e devota de Lili Boulanger, cuja oração e lirismo se pode ouvir em todas as criações.

Para conhecer sua obra

1. Boulanger – Pie Jésu, Psalm 24; Du fond du l’abime (Lili Boulanger); Requiem (Gabriel Fauré). BBC Simphony Orchestra & Chorus - Nadia        Boulanger.  1 CD – BBC Legends.

2. Boulanger, Lili – D’un vieux jardin. Judith Pfeiffer (piano). Vídeo disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=AISZzaIqgxY

3. Boulanger, Lili – D’un jardin clair. Patricia Pagny (piano). Vídeo disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zJE2K4b-BZA

4. The Norton /Grove Dictionary of Women Composers (livro). London: The Macmillan Press Limited, 1995.

5. Historical Anthology of Music by Women, de James Briscoe (livro). Indiana: Indiana University Press, 1987.

6. Mulheres Compositoras: elenco e repertório, de Nilcéia C. Baroncelli (livro). São Paulo: Roswitha Kempf Editores, 1987.

Lili Boulanger (1893-1918)

Biography

        Marie-Juliette Olga Boulanger, publicly known as Lili Boulanger, was born in Paris, France, on August 21, 1893. She was a third generation member of a family of musicians – her grandfather, her father and her sister Nadia were all musical masters at the Conservatoire National de Paris. A child prodigy, the composer started to demonstrate her musical talents before the age of six and was guided by Nadia in this field.

        In 1895 Lili contracted bronchopneumonia, an event that brought her a lifelong fragile health condition. This factor limited her access to regular school studies but, fortunately, did not prevent her later from accomplishing the Conservatoire curriculum em only three years. In 1909 she decided to compete for the Prix de Rome in composition, a prize her father Ernst had won in 1835. She took harmony and counterpoint classes with Georges Caussade and finally triumphed in entering the Conservatoire in 1912. There she became a composition pupil of Paul Vidal.

        Lili was the first woman to achieve the Prix de Rome, in 1913, in the composition category with the cantata Paul et Hélène. This gender controversy and also Lili’s young age as a composer earned her fame and publicity. Lili was offered a contract with the Ricordi editing house which permitted her to extend the stay at the Vila Medici, in Roma, for almost one year.

        The outbreak of World War I, in 1914, caused Lili the interruption of her research in Italy but did not impact her activities and studies as composer, conductor and soloist. Meanwhile she founded and organized the French-American Committee at the Conservatoire in Paris that was dedicated to provide assistance to musicians enlisted in the military and their families during wartime.

        In 1916 Lili returned to Roma for a short period but her impaired health demanded her to go through a major surgery. Lili, a tranquil mind and a radiant catholic, kept working until the final days of her brief life ended in May 15, 1918. When composing her last piece, Pie Jésu, Lili dictated note by note of the work to her sister Nadia Boulanger.

Compositions

        Despite her premature death, Lili Boulanger composed more than fifty works (and some of them with great dimensions). Deriving from her never-ending catholic faith she composed several pieces for religious choirs. In these works, the counterpoint is magnificently elaborated and the expressive vitality shows the composer’s strict personality and character (contrasting with her fragile physical constitution). It is also worth-mentioning Lili’s compositions derived from psalms, such as the ‘Du fond de l’abime' (Psalm CXXX),

        The canto lirico is another front explored by the composer, who appreciated Maurice Maeterlinck’s and Francis Jammes’ verses. Maurice provided the text (lyrics) for Lili’s unfinished opera ‘La princesse Maleine', composed under requesting order by Ricordi. The tragical journey of the heroine ‘Maline’ apparently inspired Lili as a result of her identification with this Maeterlinck’s character.

        The influence made by other contemporary composers, such as Gabriel Fauré, Maurice Ravel and Claude Debussy, can be particularly felt in Lili’s piano pieces. The diatonic intervals (‘fourth’), the usage of modal melodies and the pedal notes suggest ambiences and outdoor scenery in her pieces (replicating a core feature of the impressionism movement). ‘D’un jardin clair', ‘D’un vieux jardin’ and ‘Cortège’ address the colorful gardens drawn in Fauré’s Suite Dolly, in Ravel’s ‘Ma mère L’Oye’ and Debussy’s Petite Suite. Nevertheless they all keep the intimate and devotee language of Lili Boulanger. Prayers and lyricism can be heard and identified in all her compositions.

More information

1. Boulanger – ‘Pie Jésu', Psalm 24; ‘Du fond du l’abime’ (Lili Boulanger); Requiem (Gabriel Fauré). BBC Simphony Orchestra & Chorus - Nadia Boulanger. 1 CD – BBC Legends.

2. Boulanger, Lili – ‘D’un vieux jardin’. Judith Pfeiffer (piano). Video.   Available here: https://www.youtube.com/watch?v=AISZzaIqgxY

3.   Boulanger, Lili – ‘D’un jardin clair'. Patricia Pagny (piano). Video. Available here: https://www.youtube.com/watch?v=zJE2K4b-BZA

4.   ‘The Norton /Grove Dictionary of Women Composers’ (book). London: The Macmillan Press Limited, 1995.

5. Historical Anthology of Music by Women, by James Briscoe (book). Indiana: Indiana University Press, 1987.

6. ‘Mulheres Compositoras: elenco e repertório’, by Nilcéia C. Baroncelli (book). São Paulo: Roswitha Kempf Editores, 1987.

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